For sjette år på rad er representanter fra Rikskonsertene, Den kulturelle skolesekken, kulturhus, festivaler og litteraturhus fra hele landet samlet på Marked for Musikk i Larvik, for å se og vurdere musikkproduksjoner for barn og unge.
Det er ventet mellom 130-140 deltakere til årets arrangement, som vil få se et 70-talls artister fortelt på 25 musikkproduksjoner. Prosjektleder for Marked for Musikk, Natasha Peevor-Johnson, er forventningsfull foran 2015-utgaven av det som er Norges største visningsarena for profesjonell musikk rettet mot barn og unge.
– På Marked for Musikk får deltakerne oppleve profesjonelle musikkproduksjoner som alle er et resultat av en grundig utvelgelse. Håpet er mange i løpet av disse tre dagene vil finne konserter som passer deres målgrupper og arenaer. Vårt mål er at flere barn og unge i Norge skal få oppleve profesjonelle konserter tilpasset nettopp dem, forteller hun.
Fra folkemusikk til rap
Programmet er variert og byr på forskjellige sjangre og musikalske uttrykk. Det blir både pop, rap, folkemusikk, beatboksing og klassisk på scenen.
– Bredden er viktig når publikum i salen jobber med å tilby konsertopplevelser til alt fra barhagebarn til elever i videregående. De vil blant annet få høre allerede veletablerte artister som Ravi og Daniel Kvammen, og kritikerroste nykommere som Hvitmalt Gjerde og Sara & Arash. I år har vi dessuten to spennende produksjoner fra Belgia og Frankrike på programmet, og i en av konsertene er alle instrumentene laget av is, fortsetter Peevor-Johnson.
En av de første konsertene på åpningsdagen var “To søstre og 12 måneder” (bildet), som virket å begeistre elevpublikumet i salen.
Følg oppdateringer fra Marked for Musikk 2015 på Facebook og Instagram