–Smilet er nok det viktigste

Humøret er viktig når Abdi (14) og Jacob (15) fra Mellomhagen skal introdusere artister under årets Marked for Musikk.

Tekst og foto: Nils Fredrik Lysebo

–Vi må snakke høyt og tydelig, og så må vi kunne manuset utenat. Men det aller viktigste tror jeg nok er å smile. Uten et smil er det vanskelig å engasjere publikum, sier Abdi Hagi (14) der vi møter ham på kulturvertkurs i Larvik. De skal være kulturverter under årets Marked for Musikk, og nå finpusser han introduksjonene han skal holde sammen med kameraten Jacob Havig (15).

Abdi (14) og Jacob (15) skal være kulturverter under årets Marked for Musikk. Her får de veiledning av programansvarlig Linda Gjersøe Helseth.

Lærer å formidle
De to gutta har valgfag “Sal og scene” på Mellomhagen ungdomsskole.

– Gjennom dette valgfaget lærer vi mye om å det å formidle et innhold på en engasjerende måte, og hvordan vi skal kommunisere følelser, sier Jacob som forteller at de gjør research om artistene og skriver manuset helt selv.

–Jeg tror ikke oppdrag fra en scene kommer til å bli jobben min, men det å lære å stå på en scene og formidle innhold til mange mennesker tror jeg er veldig nyttig kunnskap å ta med sier videre, sier Jacob.

Fullt fokus under kulturvertkurset før årets Marked for Musikk.

Elevene løfter arrangementet

Prosjektleder for Marked for Musikk, Natasha Peevor-Johnson fra Vestfold fylkeskommune, forteller at samarbeidet med skolene i Larvik er viktig for arrangementet.

–Vi er veldig opptatt av å inkludere barn og unge. De er en viktig ressurs og bidrar til å løfte Marked for Musikk for artistene og deltagerne som kommer til Larvik hvert år. Kulturvertene får utdelt ulike roller og med dette følger ansvar. Det må vi ta på alvor og da er dette kulturvertkurset et viktig ledd. De må vite hva de går til og forberede seg. Resultatet blir jo deretter. I år har vi en fantastisk gjeng og vi gleder oss til samarbeidet.

Konsertene som vises på markedet er ment for barn og ungdom. I salen sitter det voksne som skal vurdere hvilke konserter de ønsker å booke til sine arenaer.

– Da tenker vi at det er selvsagt at barn og unge også må ha en rolle på Marked for Musikk – som publikum, verter, bloggere og anmeldere. Vi har blitt et bedre arrangement gjennom dette samarbeidet, og vi ser også at ungdommene vokser veldig på det, forteller Peevor-Johnson.